Misses, rèquiems i Stabat mater
Missa Nº1 D105 i 185
Any 1814
En clau de fa major
Per a solistes.- Dues Sopranos, dos Tenors, Contralt i Baix. Cor SATB.
Orquestra.- Dos oboès, dos clarinets, dos fagot, dues trompes, violins I i II, violes i orgue i baix continu
Indicació de temps.- Sis moviments
1 Kyrie- Largetto en fa major
2 Gloria- Allegro vivace en do major
Gratias Agimus tibi.. Andante con moto en fa major, Solistes STB
Domine Deus, Rex coelestis- Cor
Quoniam tu solus sanctus-Allegro en do major
Cum Sancto spiritu-Allegro vivace en do major
3 Credo- Andantino en fa major
4 Sanctus-Adagio maestoso en fa major
5 Benedictus- Andante con moto en si major Solistes STTTT
6 Agnus Dei -Adagio molto en fa major
Dona nobis pacem- Allegro molto en fa major
Schubert va compondre un “Dona nobis pacem” alternatiu, D 185, l’abril de 1815. Això pot haver-hi estat compost per a un ofici durant les protestes públiques davant la fuga de Napoleó de l’illa d’Elba; alternativament, podria haver-hi estat per a un segon concert de la missa a l’església de Lichtental el diumenge de Trinitat. Reemplaça una part fugada més curta en la secció de 1814.
Missa Nº2 D 167
Any 1815
En clau de sol major
Indicació de temps.- Sis moviments
Kyrie eleison.- Andante con moto en sol major
Gloria in exelsis Deo.- Allegro maestoso en re major
Credo in unum Deum.- Allegro moderato en sol major
Sanctus Dominus Deus.- Adagio moderato en re major
Osanna in excelsis.- Allegro en re major
Benedictus qui venit.-Andante grazioso en sol major
Osanna in excelsis.- Allegro en re major
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi.- Lento en sol major
Per Soprano, Tenor, Baix, cor mixt (SATB) i orchestra de corda i continu amb orgue.
Llenguatge.- Llatí
Periode Romàntic
A part d’alguns passatges per a solista soprano, les intervencions dels solistes són molt modestes. És característic de Schubert, que està més interessat en un estat d’ànim devocional conjunt d’una composició religiosa que en una expressió del text romàntica individualista.
Stabat Mater, D 175
Any 1815
En clau de sol menor
Indicació de temps.- Andante con moto
Llibretista.- Himne llatí del segle XIII – autor desconegut
Per a cor mixt SATB
Orquestra.- 2 oboès, 2 clarinets, 2 fagots, 3 trombons, orgue, cordes
Període Romàntic
D 324 Missa Nº 3
Any 1815
En clau de si bemoll major
Indicació de temps.- 6 Moviments
1. Kyrie
Kyrie eleison (Adagio con moto) (Si bemoll major)
2. Gloria
Gloria, in excelsis Deo (Allegro vivace) (Si bemoll major)
Domine Deus, Agnus Dei (Adagio) (Re minor)
Quoniam tu solus sanctus (Allegro vivace) (Si bemoll major)
3. Credo
Credo in unum Deum (Allegro vivace) (Si bemoll major)
Et incarnatus est (Adagio) (Fa menor)
Et resurrexit (Allegro vivace) (Si bemoll major)
4. Sanctus
Sanctus Dominus Deus (Adagio maestoso) (Si bemoll major)
5. Benedictus
Benedictus qui venit (Andante con moto) (Fa major)
6. Agnus Dei
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi (Andante molto) (Sol minor)
Dona nobis pacem (Allegro moderato) (Si bemoll major)
Per a Soprano, Contralt, Tenor i Baix cor SATB
Orquestra.- Violí I i II, viola, dos oboès,dos fagots, dues trompetes, timbales i baix continu.
D 383
Oratori “Stabat Mater”
Any 1816 – 28 febrer
En clau de fa menor
Indicació de temps.- 12 moviments
1 Cor. Largo
2 Ària. Andantino
3 Chor. Andante
4 Duet. Allegretto
5 Cor. Larghetto
6 Ària. Adagio
7 Cor. Allegro maestoso
8 Ària. Andantino
9 Cor. Maestoso
10 Terzet. Allegro moderato
11 Terzet amb Cor. Andante sostenuto
12 Cor. Allegro maestoso
Llibretista.- Friedrich Gottlieb Klopstock (1724–1803) traduït de Jacopone da Todi (1236-1306
Llenguatge.- Alemany
Per a Contralt, Tenor, Baix, cor mixt (SATB), orgue i orquestra
Oratori “Stabat Mater”
Contralt
1. Jesus Christus schwebt am Kreuze Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
3. Liebend neiget er sein Antlitz Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
5. Wer wird Zähren sanften Mitleids (alto I) Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
5. Wer wird Zähren sanften Mitleids (alto II) Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
7. Erben sollen sie am Throne Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
9. O du herrlicher Vollender Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
11. Daß dereinst wir, wenn im Tode Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
12. Amen, amen
Tenor
1. Jesus Christus schwebt am Kreuze Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
3. Liebend neiget er sein Antlitz Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
5. Wer wird Zähren sanften Mitleids (tenor I) Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
5. Wer wird Zähren sanften Mitleids (tenor II) Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
7. Erben sollen sie am Throne Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
9. O du herrlicher Vollender Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
11. Daß dereinst wir, wenn im Tode Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
12. Amen, amen
Baix
1. Jesus Christus schwebt am Kreuze Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
3. Liebend neiget er sein Antlitz Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
5. Wer wird Zähren sanften Mitleids (bass I) Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
5. Wer wird Zähren sanften Mitleids (bass II) Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
7. Erben sollen sie am Throne Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
9. O du herrlicher Vollender Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
11. Daß dereinst wir, wenn im Tode Voice with metronome Emphasised voice and other voices All voices
12. Amen, amen
D 452
Missa Nº 4
Any 1816 juny-juliol
Any 1828 2n muntatge del “Benedictus”)
En clau de do major
Indicació de temps.- 6 moviments
1. Kyrie
Kyrie eleison (Andante con moto) (En do major)
2. Gloria
Gloria, in excelsis Deo (Allegro vivace) (En do major)
3. Credo
Credo in unum Deum (Allegro) (En do major)
Et incarnatus est (Adagio molto) (En re menor)
Et resurrexit (Allegro) (En do major)
4. Sanctus
Sanctus Dominus Deus (Adagio) (En do major)
Osanna in excelsis (Allegro vivace) (En do major)
5. Benedictus
Benedictus qui venit (Andante) (En fa major)
Osanna in excelsis (Allegro vivace) (Do major)
6. Agnus Dei
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi (Adagio) (En do major)
Dona nobis pacem (Allegro vivace) (En do major)
Llenguatge.- Llatí
Dedicatoria per Michael Holzer
Per a soprano, contralt, tenor, baix, cor mixt SATB, orquestra i orgue
Orquestra.- 2 oboès, 2 clarinets, 2 trompetes, timpans, orgue i cordes
(1816, publicat primer com a Op. 48; la 2a versió del “Benedictus” és D 961).
Schubert va afegir el 2n muntatge del “Benedictus”, només per a cor, el 1828 com a substitut de la versió original amb solo de soprano.
D 453
Rèquiem
Any 1816
En clau de do menor
Indicació de temps.- 1 moviment (sense indicació de temps – Moderat – Tempo primo – Allegro moderato)
Per a cor mixt i orquestra – fragment de movt. I (Introitus i Kyrie) existeix
Orquestra.- 2 oboès, 2 clarinets, 2 fagots, 2 corns i cordes
Llenguatge.- Llatí
Període Romàntic
D 621
Rèquiem Alemany
Any 1818
En clau de sol menor
Indicació de temps.- 10 seccions
1 Zum Eingang. Langsam (Lentament) (En sol menor)
2 Nach der Epistel. Etwas bewegter (Una mica més mogut) (En si bemoll major)
3 Zum Evangelium. Mässig (Moderat) (En sol menor)
4 Zum Offertorium. Langsam (Lentament) (En mi bemoll major)
5 Zum Sanctus. Feierlich (Solemnement) (En mi bemoll major)
6 Zur Wandlung. Mässig (Moderat) (En sol menor)
7 Zum Memento für die Abgestorbenen. Langsam (Lentament) (En sol major)
8 Zum Agnus Dei. Sehr langsam (Molt lent) (En re menor)
9 Zur Kommunion. Langsam (Lentament) (En si bemoll major major)
10 Am Ende der Messe. Langsam (Lentament) (En sol menor )
Llibretista.- Christoph von Schmid (1768 – 1854)
Per a Soprano, Contralt, Tenor, Baix, orgue i cor mixt.
D 678
Missa Nº5
Any 1819 Novembre – 1822 Septembre (Ambdues versions)
Primera publicació 1875 (Primera versió), 1887 (Segona versió)
En clau de la bemoll major ambdues versions
Indicació de temps.- Sis moviments ambdues versions
1. Kyrie (151/155 compassos)
Kyrie eleison. Andante con moto (la bemoll major)
2. Gloria (505/531 bars)
Gloria, in excelsis Deo (Allegro maestoso e vivace) (Mi major)
Gratias agimus tibi (Andantino) (La major)
Domine Deus, Rex coelestis (Andantino) (Do major)
Gratias agimus tibi (Andantino) (La major)
Domine Deus, Agnus Dei (Allegro moderato) (Mi major)
3. Credo (437/433 compassos)
Credo in unum Deum (Allegro maestoso e vivace) (D major)
Et incarnatus est (Grave) (La bemoll major)
Et resurrexit (Tempo I) (Do major)
4. Sanctus (58 compassos)
Sanctus Dominus Deus (Andante) (Fa major)
Osanna in excelsis (Allegro) (Fa major)
5. Benedictus (111 Compassos)
Benedictus qui venit (Andante con moto) (La bemoll major)
Osanna in excelsis (Allegro) (Fa major)
6. Agnus Dei (157/159 compassos)
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi (Adagio) (La bemoll major)
Dona nobis pacem (Allegretto) (La bemoll major)
Llenguatge.- Llatí
Per a soprano, contralt, tenor, baix, cor mixt, orquestra i orgue
Orquestra.- Flauta, 2 oboès, 2 clarinets, 2 fagots
2 trompes, 2 trompetes, 3 trombons
timbals, orgue, cordes
Quan va escriure aquesta missa, Schubert tenia 25 anys, però ja tenia moltes nombroses composicions i el seu mestratge amb l’orquestració és evident.
“Lluitant pel més alt de l’art” – amb aquestes paraules Franz Schubert va anunciar la seva missa en la bemoll major el 1828, que va anomenar Missa solemnis a l’autògraf. Només la història de la seva creació mostra la importància que va tenir l’obra per al compositor. Schubert va escriure la partitura entre 1819 i 1822, un període excepcionalment llarg per a ell, i més tard va revisar fonamentalment la missa quan finalment no va tenir èxit en el seu intent de convertir-se en vicedirector a Viena.
Després d’aquesta decepció, Schubert finalment va abandonar la seva intenció original de dedicar la missa a l’emperador o emperadriu.
D 872
“Deutsche Messe” (Missa alemanya)
Any 1827 Estiu o principis de tardor
Primera publicació 2001 (Primera versió)
1870 (Segona versió)
Indicació de temps.- 1 missa (Dues versions); 9 seccions:
Zum Eingang.- Mässig (Moderat) en fa major
Zum Gloria.- Mit Majestät, doch nicht zu langsam (Amb majestuositat, però no massa lent) en si bemoll major
Zum Evangelium und Credo.- Nicht zu langsam (No massa lent) en sol major
Zum Offertorium.- Sehr langsam (Molt lent) en do major
Zum Sanctus.- Sehr langsam (Molt lent) en mi bemoll major
Nach der Wandlung.- Sehr langsam (Molt lent) en sol major
Zum Agnus Dei.- Mässig (Moderat) en si bemoll major
Schlussgesang.- Nicht zu langsam (No massa lent) en fa major
Anhang: Das Gebet des Herrn.- Mässig (Moderat) en mi menor
Llibretista.- Johann Philipp Neumann (1774-1849)
Llenguatge.- Alemany
Per acor mixt (SATB), orgue (Primera versió)
cor mixt (SATB), conjunt de vent, orgue
Orquestra.- 2 oboès, 2 clarinets, 2 fagots 2 trompes, 2 trompetes, 3 trombons, timbals, contrabaix (ad libitum), orgue.
Cants per celebrar el sant sacrifici de la missa. Juntament amb un apèndix que conté: L’oració del Senyor (1827, 2 versions; 2a versió afegeix 2 oboès, 2 clarinets, 2 fagots, 2 trompes, 2 trompetes, 3 trombons, timbales i contrabaix)
No és ni una missa ni és estrictament alemany, sinó que es va publicar a Viena com el que és: Gesänge zur Feier des heiligen Opfers der Messe (Himnes per a la celebració de la sagrada ofrena de la missa)
L’anomenada Missa Alemanya, D. 872, de Franz Schubert és alhora una de les seves últimes obres de música sacra —probablement escrita durant la tardor de 1827— i, paradoxalment, la que menys porta el segell de la seva personalitat musical. L’obra va ser iniciada per un encàrrec del professor JP Neumann de l’Escola Politècnica de Viena, l’eclesiàstic que set anys abans havia proporcionat a Schubert el llibret de l’òpera Sakantala (un projecte que mai va arribar a bon port). Els textos de les nou breus seccions musicals de la Missa Alemanya són de Neumann, i la seva idea era que l’obra —pensada per a la interpretació d’aficionats— fos el més musicalment senzilla possible. Schubert va complir la petició de Neumann: la Missa Alemanya està escrita gairebé íntegrament d’una manera homofònica directa que difícilment es pot imaginar que Schubert hagués explorat per iniciativa pròpia.
Vuit dels nou moviments de la Missa alemanya corresponen a porcions equivalents de la missa llatina (Kyrie, Gloria, Credo, etc.). El novè moviment “extra” és un anhang (apèndix) titulat Das Gebet des Herrn (El Parenostre), afegit per una altra persona no identificada el 1845; la seva inclusió a la missa és en gran part una qüestió de discreció dels intèrprets. De fet, hi ha dues versions de la Missa alemanya, una per a SATB i orgue i una altra per a SATB, orgue i conjunt de vent; la versió sense conjunt de vent bé podria ser una adaptació feta pel germà de Schubert , Ferdinand, que molts anys abans s’havia apropiat del Rèquiem alemany de Schubert com a propi per aconseguir una feina.
La Missa Alemanya sona tant com una col·lecció d’himnes —dissenyats estròficament, harmònicament simples— com alguna cosa contemporània del Trio amb piano en mi bemoll o de la “Gran” Simfonia en do major. Tanmateix, hi ha una dolçor melodica que no pot deixar d’atreure l’oient; la partitura de les parts de vent és excepcionalment bella i eficient. Normalment ombres transparents del cor, els instruments ocasionalment es ramifiquen per si sols amb un efecte ric.
Blair Johnston
D 950
Missa Nº 6
Any 1828 juny
Primera publicació 1865
En clau de mi bemoll major
Indicació de temps.-
1. Kyrie
Kyrie eleison (Andante con moto, quasi Allegretto) (mi bemoll major)
2. Gloria
Gloria, in excelsis Deo (Allegro moderato e maestoso) (si bemoll major)
Domine Deus, Agnus Dei (Andante con moto) (si bemoll major)
Quoniam to solus sanctus (Allegro moderato e maestoso) (si bemoll major)
Cum sancto Spiritu (Moderato) (si bemoll major)
3. Credo
Credo in unum Deum (Moderato) (mi bemoll major)
Et incarnatus est (Andante) (la bemoll major)
Et resurrexit (Moderato) (mi bemollmajor)
4. Sanctus
Sanctus Dominus Deus (Adagio) (mi bemoll major)
Osanna in excelsis (Allegro, ma non troppo) (mi bemoll major)
5. Benedictus
Benedictus qui venit (Andante) (la bemoll major)
Osanna in excelsis (Allegro, ma non troppo) (mi bemoll major)
6. Agnus Dei
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi (Andante con moto) (do menor)
Dona nobis pacem (Andante) (mi bemoll major)
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi (Allegro molto moderato) (mi bemoll major)
Dona nobis pacem (Andantino) (mi bemoll major)
Llenguatge.- Llatí
Per a dos tenors solistes soprano, contralt, baix, cor SATB mixt i orquestra.
Orquestra.- 2 oboès, 2 clarinets, 2 fagots 2 trompes, 2 trompetes, 3 trombons
timpàs, orgue, cordes
La influència de Beethoven es fa sentir a la missa, particularment en ” l’ambiciosa arquitectura beethoveniana”. Schubert havia estat un dels portadors de la torxa al funeral de Beethoven, que s’havia celebrat a l’Alserkirche