FRANZ PETER SCHUBERT Miscel·lània d’obres per a piano 3

Tretze variacions per a piano D 576


Any 1817
En clau de la menor
Indicació de temps.- 13 variacions sobre un tema d’Anselm Hüttenbrenner

Tema (Andantino, La menor)
Var I (la menor)
Var II (la menor)
Var III (la menor)
Var IV (la menor)
Var V (la major)
Var VI (la major)
Var VII (la menor)
Var VIII (la menor)
Var IX (la major)
Var X (la menor)
Var XI (la menor)
Var XII (la menor)
Var XIII (Allegro, La major)

El tema va ser compost per Anselm Hüttenbrenner per al seu primer quartet de corda op. 3 l’any 1816, a qui també està dedicat.

Dos scherzos per a piano D 593


Any 1817 novembre
Indicació de temps.- Dues peces
Nº1.- En si bemoll major
Allegretto, en si bemoll major/Trio, en mi bemoll major
Nº2.- En re bemoll major
Allegro moderato/Trio, en la bemoll major

El segon scherzo en re bemoll major s’ha suggerit com un possible tercer moviment de la Sonata per a piano en re bemoll major, D.567. El seu trio és molt semblant al trio del minuet de la Sonata per a piano núm.7, D.568 (en si mateixa una versió transposada i revisada de D.567).
Per a piano
Període Romàntic

En el període renaixentista, la forma musical de l’scherzo expressava el sentit de la broma, la broma, la farsa satírica com el seu nom indica; a l’època clàssica, però, va prendre la forma d’un minuet que, encara que de proporcions junoiques, conservava encara un esperit galant i aristocràtic. Quina de les dues expressions musicals emocionals vol reviure Schubert en els seus llargs scherzos en si bemoll major i re bemoll major? Lino Rossini interpreta aquestes composicions en un estil renaixentista: un entreteniment satíric i mordaç.

Fantasia  “Grazer” D 605A


Any 1818?
En clau de do major
Indicació de temps.- Cinc seccions.- Moderato con espressione, en do major – Alla polacca; più moto –  Moderato con espressione; Tempo I
Per a piano
Període Romàntic

Marxa per a piano D 606


Any 1818
Primera publicació 1840
En clau de mi major
Indicació de temps.-  Allegro con brio, en mi major/Trio, en la bemoll major

D 718

Any 1821

En clau de do menor
Indicació de temps.- Variació en un vals, per a Anton Diabelli, escrit per a  Vaterländischer Künstlerverein.

Fantasia per a piano opus 15 D 760

“Wanderer” “El caminant”

“Franz Peter Schubert” el diable la pot tocar”, en referència a la seva pròpia incapacitat per fer-ho correctament.
Any 1822 novembre
Primera publicació 1823
En clau de do major
Indicació de temps.- Quatre moviments
Allegro con fuoco ma non troppo (188 compassos)
Adagio (57 compassos)
Presto (354 compassos)
Allegro (123 compassos)
Per a piano
Període Romàntic
Dedicatòria Emma. Edler von Liebenberg-Zittin

Amb el seu pla de quatre moviments (Allegro, Adagio, Scherzo i Finale), la Fantasia “Wanderer” és una sonata en tot menys nom, encara que notable per a la seva època. L’obra té una forma cíclica i es reprodueix com un moviment continu sense interrupcions, cada secció té una relació temàtica, generalment llunyana, amb “Der Wanderer”, una cançó que Schubert havia compost set anys abans. Aquesta sortida de la forma de la sonata clàssica s’assembla a la igualment impressionant i exigent sonata per a piano de Liszt ; però això no és tot. La naturalesa íntima de la major part del lieder de Schubert , i gran part de la seva música de piano madura, és aquí substituïda per una obra a escala heroica en la qual un patró rítmic fragmentari –llarg, curt-curt, llarg, curt-curt, llarg, llarg– que s’escolta als primers compassos de l’Allegro s’expandeix, inverteix, es repeteix i s’elabora amb efectes enlluernadors. Schubert continua jugant a amagar-se amb la idea al llarg de la secció inicial, tornant-hi al final de manera que, en molts llocs, l’efecte s’assembla més a un conjunt de variacions sobre un patró rítmic que a un tema de sonata per dret propi.

Però el “Wanderer” no és en cap cas una obra d'”una sola idea”. Schubert no li va donar el títol, tot i que és útil per distingir l’obra en do major de les seves altres Fantasies per a piano. En contrast amb la bravura de la primera secció, la melancòlica melodia de la cançó es revela (lleugerament alterada) com un interludi líric abans de noves excursions. En un corrent de moviment que es desplega arriba un rondó, un intent de fuga (però aviat abandonat) i, en el Scherzo, un vals ràpid. Malgrat aquests elements tan contrastats, hi ha una sensació de continuïtat i integritat en la manera com Schubert explora cada nova idea abans de tornar a l’obertura ja coneguda i, en els compassos finals, alliberant-la del seu ritme obsessiu amb un crit d’alegria.

Sis Moments musicals D 780 op 94


Any 1828
Primera publicació  1828
Indicació de temps.- Sis moviments

1 Moderato (Do major)
2 Andantino (La bemoll major)
3 Allegro moderato (Fa menor)
4 Moderato (Do sostingut minor)
5 Allegro vivace (Fa menor)
6 Allegretto (La bemoll major)

 Textures riques a l’acompanyament