Lieder per a qualsevol veu i piano
D 97
Trost. An Elisa/Reconfort per a Elisa
Any 1814 abril
Primera publicació 1894
En clau de do major
Indicació de temps.- Andante
Llibretista.- Friedrich von Matthisson (1761-1831)
Llenguatge.- Alemany
Per a veu i piano
Període Romàntic
El curs de formació de Salieri incloïa tota mena d’exercicis de contrapunt, escriptura coral i la invenció de melodies amb el suport de línies de baix potents. Algunes d’aquestes són composicions creïbles per si soles, però no va passar gaire temps abans que els estudis tècnics de Schubert donessin fruits a les cançons mateixes: les composicions de Matthisson de 1814 són un matrimoni —alguna cosa manllevada, alguna cosa nova— d’habilitat apresa i corrents de nova invenció. Fins i tot Schubert necessitava algú que l’ajudés a obrir les comportes, i Salieri va encoratjar i va alliberar el flux de melodia sensual que podria haver estat aturat per un professor de parla alemanya de la vella escola. El tret distintiu de les cançons de Matthisson és la invenció melòdica elegant, però també mostren una habilitat i un desig commovedor de servir a la lírica, en lloc de simplement posar-la al servei. Aquest respecte pel poeta i la poesia és una característica dels mestres obedients del nord d’Alemanya que afirmaven que la invenció musical no havia d’enfosquir la poesia. Però, quina és la millor manera de servir realment a una lírica? Zumsteeg no hauria tingut cap dubte que la seva principal responsabilitat era conservar la mètrica del text quan es posava a música; Schubert coneix la mètrica la majoria del temps, però ocasionalment passa per alt les seves exigències quan sent que és més important que la música reflecteixi l’estat d’ànim i la situació d’un poema.
Trost. Una Elisa n’és un bon exemple: la métrica clàssica de Matthisson es converteix en prosa per permetre al compositor escriure un recitatiu que només momentàniament es converteix en una melodia real. Schubert podria haver raonat que les paraules són un intent apassionat de consolar Elisa, i a la vida real (que li interessa cada cop més en plena floració de l’adolescència tardana) no es canta a algú en el més profund del dol. El compositor imagina el poeta parlant amb Elisa, utilitzant tot el pes de la seva retòrica persuasiva i la seva convicció religiosa per raonar amb ella. El recitatiu sembla la forma musical més adequada per a la tasca: reflecteix l’emoció espontània, reflectint la forma i el significat de les paraules a mesura que el poema es desenvolupa.
Trost. An Elisa
Lehnst du deine bleichgehärmte Wange
Immer noch an diesen Aschenkrug?
Weinend um den Todten, den schon lange
Zu der Seraphim Triumphgesange
Der Vollendung Flügel trug?
Siehst du Gottes Sternenschrift dort flimmern,
Die der bangen Schwermuth Trost verheißt?
Heller wird der Glaube nun dir schimmern,
Daß hoch über seiner Hülle Trümmern
Walle des Geliebten Geist!
Wohl, o wohl dem liebenden Gefährten
Deiner Sehnsucht, er ist ewig dein!
Wiedersehn, im Lande der Verklärten,
Wirst du, Dulderin, den Langentbehrten,
Und wie er unsterblich seyn!
Reconfort per a Elisa
Encara poses la teva pàl·lida, afligida galta
damunt aquesta urna de cendres?
Plorant per el mort que fa tant de temps,
vers el cant triomfal dels serafins,
les ales del destí s’emportaren?
Veus allà, a les estrelles, com centelleja l’escriptura de Déu
que promet reconfort per al neguitós desassossec?
Més lluminosa resplendirà la teva fe
ara que, per damunt de les seves despulles mortals,
l’esperit del teu estimat vagareja!
Salve, oh salve a l’estimat company
del teu anhel, car és teu per sempre!
Al país dels transfigurats el tornaràs a veure,
tu dona sofrent, a qui t’ha mancat tant de temps,
i com ell seràs immortal!