FRANZ PETER SCHUBERT D 753

Lieder per a qualsevol veu i piano

D 753 Op. 65 Nº3

Heliopolis I


Any 1822 abril
Primera publicació 1826
En clau de mi menor- mi major
Indicació de temps.- Mässig (Moderat)
Llibretista.- Johann Baptist Mayrhofer (1787–1836)
Llenguatge.- Alemany
Per a veu i piano
Període Romàntic

Com tots els fills del fred nord, Johann Mayrhofer somiava amb el càlid sud. Però mentre que la majoria dels nordistes es conformen amb passar unes vacances a Florida o a la Côte d’Or, Mayrhofer , poeta de principis del segle XIX a Àustria, va viatjar cap al sud en la seva imaginació en un parell de poemes titulats Aus Heliopolis I i Aus Heliopolis II (D’Heliopolis I i II). En aquests poemes, Mayrhofer barrejava el seu anhel pel sud amb imatges extretes de la mitologia grega, cosa que al seu torn va conduir l’homosexual Mayrhofer a imatges d’amor àtic. Mayrhofer va dedicar tots dos poemes a Franz von Schober, un ros gran i guapo.

Franz Schubert , amic tant de Mayrhofer com de Schober , va ambientar els dos poemes d’Heliòpolis l’abril de 1822. El primer d’ells (D. 753) comença amb una evocació freda i seca del nord fred en mi menor, amb piles de sèptimes disminuïdes dissonants per afegir mordacitat a l’aire gèlid. Però quan el poeta parla de la llum i la calor del sol, la música es modula a mi major i la melodia vocal esdevé llarga i lírica. I la descripció de les virtuts de la llum i l’amor a l’estrofa final està ambientada per Schubert amb música d’una bellesa encisadora, amb un acompanyament de piano radiantment acordal.

James Leonard

Heliopolis

Im kalten, rauen Norden
Ist Kunde mir geworden
Von einer Stadt, der Sonnenstadt;
Wo weilt das Schiff, wo ist der Pfad,
Die mich zu jenen Hallen tragen?
Von Menschen konnt’ ich nichts erfragen,
Im Zwiespalt waren sie verworren.
Zur Blume, die sich Helios erkoren,
Die ewig in sein Antlitz blickt,
Wandt’ ich mich nun und ward entzückt.

»Wende, so wie ich, zur Sonne
Deine Augen, dort ist Wonne,
Dort ist Leben;
Treu ergeben
Pilgre zu und zweifle nicht,
Ruhe findest du im Licht.
Licht erzeuget alle Gluten,
Hoffnungspflanzen, Tatenfluten!«

Heliópolis I


En el fred i dur nord
m’han arribat notícies
sobre una ciutat, la ciutat del sol.
On és ara el vaixell, on és el camí,
que em portarà a aquelles sales?
No vaig poder preguntar a cap humà sobre això, –
Estaven en un estat de confusió en les seves disputes.
Cap a la flor que Helios va triar per a ell,
la que eternament el mira a la cara,
ara m’he girat cap a aquella flor, i m’he quedat captivat:

“Gireu, com jo, cap al sol
Gireu els ulls! Aquí és on hi ha la felicitat,
aquí és on és la vida;
Veritablement devot,
surt com a pelegrí i no ho dubtis;
trobaràs la pau a la llum;
la llum engendra tots els focs,
Plantes d’esperança, inundacions d’actes!”

Franz Schubert va compondre Lieder fins al final de la seva vida, amb una producció d’una tenacitat i continuïtat meravelloses. I hem de recordar que ell, com tot artista superior, estava obsessionat amb la perfecció formal i el refinament expressiu. Va aconseguir crear fins i tot nou Lieder en un dia i ens en queden més de 600! 44 Lieder estan enllaçats en dos cicles unitaris (com tots els altres liedistes van fer més tard), Die schöne Müllerin (1823-25) i Winterreise (1827-28; l’anomenat Schwanengesang, El cant del cigne, és un conjunt de 14 Lieder meravellosos, certament no destinats a una sola publicació, sinó que, deixats inèdits per Schubert (després de la seva mort, el 19 de novembre de 1828, van ser publicats com un cicle pel seu germà), dels quals mai no s’han d’extreure composicions individuals: tot i que després, per diverses raons, no totes les estètiques, molts artistes, fins i tot il·lustres, ho fan.