FRANZ PETER SCHUBERT D 547

Lieder per a qualsevol veu i piano

D 547

An die Musik/A la música


Any 1817 març

Primera publicació 1827 (Segona versió)
1895 (Primera versió)
En clau de re major ambdues versions
Indicació de temps.- Etwas bewegt (Alguna cosa es mou)
Llibretista.- Franz von Schober (1798–1882)
Per a veu i piano
Període Romàntic

Schubert va dedicar la cançó al virtuós del piano vienès Albert Sowinsky el 24 d’abril de 1827, una dècada després d’haver-la compost

Un himne a la música posat amb paraules per Franz Schober, An die Musik consta de dues estrofes. Després d’una breu introducció instrumental, en què la mà esquerra anticipa l’incipit de la cançó, es desenvolupa el cant apassionat del vers, que representa un bell exemple de construcció melòdica schubertiana, composta per un període inicial més contingut, i un segon en què la tensió melòdica augmenta i després es recompone de forma arquejada amb l’afegit d’un delicat epígon instrumental.

An die Musik

Du holde Kunst, in wieviel grauen Stunden,
Wo mich des Lebens wilder Kreis umstrickt,

Hast du mein Herz zu warmer Lieb’audiden,
Hast mich in eine beßre Welt entrückt,
In eine beßre Welt entrückt!

Oft hat ein Seufzer, deiner Harf’ entfloßen,
Ein süßer, heiliger Akkord von dir,

Den Himmel beßrer Zeiten mir erschloßen,
Du holde Kunst, ich danke dir dafür,
Du holde Kunst, ich danke dir!

A la música

Oh art beneït, quantes vegades a les hores fosques,
Quan l’anell salvatge de la vida s’estreny al meu voltant,

Has encès amor càlid al meu cor,
M’has transportat a un món millor!
Transportat a un món millor

Sovint un sospir s’ha escapat de la teva arpa,
Una teva harmonia dolça i sagrada

M’ha obert el cel a temps millors,
Oh art beneït, t’ho agraeixo!
Oh art beneït, t’ho agraeixo!

El poema no es va incloure a les edicions recollides dels poemes de Schober, però n’hi ha una còpia manuscrita a Viena. [ 1 ] S’assembla al segon cant del poema d’Ernst Schulze “Die bezauberte Rose” (La rosa encantada), un poema també conegut per Schubert com a possible base per a una òpera; tanmateix, es va publicar el 1818, per la qual cosa és poc probable que hi hagués cap connexió entre ells per al compositor.