D 142
Geistes-Gruß/Salutació espiritual
Any
1816 (Primera i Segona versió)
1820 or 1821(?) (Tercera versió)
1821 (Quarta versió)
1821-23 (Cinquena versió)
1815 o 1816 (Sisena versió)
En clau de Mi-bemoll major/Sol major (Primera, Segona, Quarta i Cinquena versions)
Re major/Fa major (Tercera versió)
Mi major/Sol major (Sisena versió)
Indicació de temps.- Una cançó
Mit Majestät, etwas langsam ( Amb Majestat, una mica lentament) (Primera versió)
Mit Majestät (Amb majestat) (Segona versió)
Mit Kraft (Amb força) (Tercera versió)
Kräftig (Fort)(Quarta versió)
Kraftvoll – Mässig (Potent – Moderat) (Cinquena versió)
Nicht zu langsam – Stark, im ersten Zeitmass (No massa lent – Fort, en el primer temps) (Sisena version)
Llibretista.- Johann Wolfgang von Goethe (1749-1831)
Llenguatge.- Alemany
Dedicatòria Josephine von Frank
Per a veu i piano
Període Romàntic
Les cinc primeres adaptacions de Schubert del “Geister-Gruss” (Salutació d’un esperit) de Goethe eren essencialment la mateixa amb diferències molt petites. Però la sisena i última adaptació del poema és, almenys en part, totalment diferent. Les sis versions de la cançó es divideixen en dues parts: una secció inicial que estableix les paraules del mortal que veu l’esperit al castell de dalt i una secció final que estableix les paraules de l’esperit adreçant-se al mortal de baix. En les cinc primeres adaptacions, Schubert va establir la secció inicial com un recitatiu en tonalitat menor i la secció final com una ària en la seva tonalitat relativa major. En la sisena adaptació, però, l’obertura ja no és un recitatiu, sinó una melodia lenta i sostinguda sobre una sèrie d’acords de trèmolo en l’acompanyament de piano en mi major que acaba en la dominant de mi. La secció final, però, no torna a mi, sinó que modula a sol major, la tonalitat relativa major de mi menor. Per altra banda, la secció final és essencialment similar a les de les cinc primeres versions. Però l’alteració de l’obertura de recitatiu a melodia canvia completament el caràcter de la cançó, prefaçant l’ària de l’esperit amb una resplendor harmònica fantasmal del mortal. Els primers cinc arranjaments es van fer aparentment el 1815 o el 1816. No es coneix la data exacta de composició de la sisena versió, però es va publicar per separat en els darrers mesos de la vida del compositor. Tot i que la data és incerta, l’acompanyament de piano amb tremolo per a la secció inicial és similar als de les arranjaments de Schubert per a Heine , especialment Am Meer.
James Leonard
Geistes-Gruß
Hoch auf dem alten Turme steht
Des Helden edler Geist,
Der, wie das Schiff vorübergeht,
Es wohl zu fahren heißt.
“Sieh, diese Senne war so stark,
Dies Herz so fest und wild,
Die Knochen voll von Rittermark,
Der Becher angefüllt;
Mein halbes Leben stürmt’ ich fort,
Verdehnt’ die Hälft’ in Ruh,
Und du, du Menschenschifflein dort,
Fahr immer, immer zu.”
Salutació espiritual
A dalt de les grades de la torre antiga
El noble esperit d’un heroi,
Qui, veient passar un vaixell,
Li desitja bon viatge.
“Mira, aquests nervis solien ser tan forts,
Aquest cor tan ferm i ferotge,
Aquests ossos estaven plens de medul·la de cavaller,
El meu got estava ple de gom a gom;
Em vaig passar la meitat de la meva vida avançant
I l’altra meitat estirant-se i descansant,
I tu, petit vaixell humà allà,
Segueix així, segueix endavant!”