FRANZ PETER SCHUBERT Música de cambra

ilustraciones, imágenes clip art, dibujos animados e iconos de stock de orquesta clásica - musica de camara

Cambra  sols cordes

Moviment per a quartet de cordes D 2

Any 1811
En clau de sol menor

Bruchstüch, per un moviment per quartet de cordes D2c
En re menor o en fa major

Moviment, per a quartet de cordes  D 3
En do major
Fragment
Any 1812

Indicació de temps.- Andante, en do major

Quartet Nº1 per a corda D 18


Any 1810
En clau de sol menor/sol bemoll major
Indicació de temps.- Andante, en do menor/ Presto vivace, en sol menor
Minuet, en fa major / Trio, en do major
Andante, en si bemoll major
Presto, en si bemoll major
Per a 2 violins, viola, violoncel
Període Romàntic

El quartet de corda núm. 1 de Franz Schubert es va compondre en algun moment de l’any 1812, moment en el qual havia estat exposat a la música de la majoria dels compositors més importants: Haydn, Mozart i Rossini, excepte Beethoven perquè la seva música era considerada massa radical i tabú per la seva música conservadora. mestres. Però el Quartet no s’assembla gens als favorits dels seus professors, aquells compositors enumerats més amunt. En canvi, comença d’una manera completament original i inusual amb una introducció lenta, misteriosa i substancial. El tema principal es presenta amb mal humor en la seva totalitat. L’atmosfera sembla amenaçadora a mesura que la tensió dramàtica s’eleva lentament fins a un clímax d’acords potent i tronador. Tot i que no hi ha cap direcció explícita per tocar attacca en el següent Presto vivace, l’acord final de la introducció és clarament indicatiu d’aquesta intenció. El Presto és un afer força emocionant i tempestuós. El tema principal, semblant a Vivaldi, es toca sobre un fons continu de notes de 8 i 16 pulsants i 16, l’efecte creat s’aproxima al so d’un tremolo. Ja podem escoltar diversos tocs que seran utilitzats amb gran efecte en les seves obres posteriors. El més extraordinari de tot és que la música no sona gens com Haydn, Mozart o Beethoven. Qualsevol dels seus professors hauria quedat impressionat per aquest moviment. Pràcticament tots van quedar sorpresos pel seu impressionant talent i habilitat. Si Michael Holzer, un dels professors més importants de Schubert, pogués escriure que “… el nen tenia harmonia al dit petit”, aleshores el segon moviment, Menuetto, és la prova que tenia melodia en el seu mateix ésser. El tema principal del minuet és com un Ländler austríac, però més probablement vingui directament de la reserva inesgotable de melodia divina de Schubert. El tercer moviment, marcat Andante, té més el so d’un minuet francès rococó majestuós i lent que no pas un austríac. El final, Presto és emocionant, amb el so orquestral d’una obertura italiana. El material es distribueix de manera bastant uniforme entre les parts, i el violoncel, a més de donar-li molt a fer en aquest moviment, fins i tot introdueix el tercer tema, una fuga.

D 32

Quartet Nº2 per a cordes

Any 1812
En clau de do major
Indicació de temps.- Presto, en do major
Andante, en la menor
Minuet: Allegro, en do major/ Trio, en fa major
Allegro con spirito, en do menor
Per a dos violins, viola i violoncel
Període Romàntic

El Quartet en do major D. 32 va ser escrit entre setembre i octubre de 1812 i té una durada de poc més de 18 minuts. Al principi, d’aquesta composició només es coneixien el Presto, el Menuetto i part de l’Allegro con spirito; la resta, és a dir l’Andante i la primera secció del final, va ser redescoberta a finals del segle passat i publicada en l’edició completa de les obres de Schubert de 1950. El Presto s’obre amb un ritme ferm i sostingut en tempo 6/8. ; el tema és enèrgic i de voluntat forta i està influenciat per certs models beethovenians d’afirmació festiva de la vitalitat sonora. L’Andante en la menor té un to dolçament cantable amb alguns tocs de delicada malenconia, indicats per l’acompanyament del violoncel amb el fraseig airejat dels violins. El Menuetto és un Allegro en Do major en 3/4 de temps, que contrasta amb l’elegant Trio en Fa major, abans de la repetició del tema inicial. L’Allegro con spirito conclusivo és viu i puntejat per modulacions en tons menors i majors, construïts amb una sòlida homogeneïtat discursiva que desemboca en una simbiosi captivadora i entretinguda de sons frescos i juvenils, segons la invenció creativa del millor Schubert, encara lluny de el profund lirisme dramàtic de la seva maduresa.

Quartet Nº3 D 36


Any Entre novembre  de 1812 a la meitat de Febrer de  1813, tenia setze anys
En clau de si bemoll major
Indicació de temps .- Allegro, en si bemoll major
Andante, en si bemoll major
Minuet. Allegro,  en re major,/ Trio, en si bemoll major
Allegretto, en si bemoll major
Instrumentació.- 2 violins, viola, violoncel
Període Romàntic

Quartet Nº4 D 46

Any 1813
En clau de do major
Indicació de temps.- Adagio, en do major/ Allegro con moto
Andante con moto, en sol major
Minuet. Allegro, en si bemoll major / Trio, en do major
Finale. Allegro, en do major
Instrumentació.- 2 violins, viola, violoncel
Període Romàntic

L’interès inicial de Schubert en la composició per a quartet de corda és circumstancial. El jove Franz té, des de l’any 1808 -quan entra com a intern al Konvikt per formar part dels cantaires de la cort imperial-, dos quartets al seu abast: el de l’escola i el familiar.

Quartet Nº 5 D 68


Any 1813
En clau de si bemoll major
Indicació de temps.- Allegro maestoso, en si bemoll major
Allegro, en si bemoll major
Per a dos violins, viola i violoncel
Període Romàntic

Els enregistraments complets dels quartets de corda de Schubert són molt menys comuns que les enquestes dels quartets de Beethoven, Mozart, Brahms i altres. Potser això es deu al fet que, tot i que Schubert va completar 15 quartets impressionants, tots menys els quatre finals de vegades es consideren obres juvenils. Les composicions adolescents de Schubert, però, són igual de refinades com les obres “madures” d’alguns compositors, per la qual cosa és una pèrdua per als oients que no han tingut l’oportunitat d’escoltar el cicle complet de Schubert.  El quartet de Schubert va canviar dràsticament des del primer escrit el 1810 fins al darrer escrit el 1826; també ho fa l’enfocament de Sine Nomine a la música. La seva interpretació dels primers quartets capta les sensibilitats alegres, jovials i gairebé despreocupades, mentre que la intensitat i la gravetat dels últims quatre quartets (tres dels quals són en to menor) es toquen amb solemnitat, passió i convicció autoritzada. Encara que potser una mica mancat de so de baix, el so del quartet es barreja bé i cadascuna de les veus és clarament audible a tot arreu. L’entonació és sòlida, l’articulació és uniforme i coherent entre els membres del quartet, i sembla que tenen una idea clara de com volen retratar el creixement de Schubert com a compositor i com a individu a mesura que avança de quartet en quartet. El so de Cascavelle és clar, encara que una mica distant.

Quartet de corda Nº 6 D 74


Any 1813
En clau de re major
Indicació de temps.- Allegro ma non troppo (Re major)
Andante (Sol major)
Menuetto. Allegro (Re major — Trio (Re major)
Allegro (Re major)
Per a dos violins, viola i violoncel
Període Romàntic

Amb catorze composicions (a les quals cal afegir diversos fragments i alguns quartets juvenils perduts) el gènere del quartet de corda ocupa, en el catàleg de música de cambra de Franz Schubert, un espai subordinat numèricament només al gran bloc de dinou sonates per a piano. Els compositors de les generacions anteriors -Haydn, Mozart, Beethoven al capdavant- havien dirigit el seu interès principalment cap a les grans formes, la simfonia, el quartet, la sonata; els setanta-cinc quartets de corda escrits per Haydn, els vint-i-set de Mozart, els disset de Beethoven mostren el compromís militant d’aquests autors a l’hora de reflexionar sobre les vastes articulacions. Al contrari, les generacions posteriors a la de Schubert miraran el gènere del quartet amb despreniment. Per als compositors de l’època romàntica, l’exemple de Beethoven constituïa un terme de comparació a venerar, un ideal formal d’una perfecció inabastable. D’aquí la dificultat d’escriure quartets que puguin aguantar aquesta comparació. Els romàntics, doncs, tornen al quartet només en ocasions limitades, i des d’una perspectiva completament diferent; el de la comparació amb un gènere obsolet, amb la història.

Aquestes simples observacions són suficients per aclarir com la producció del quartet de Franz Schubert va, en cert sentit, en contra de la història. Més que inclinar-se cap a les revolucions proposades per la generació de joves lleons romàntics, Schubert apareix indissociablement lligat a l’època del classicisme; epígon de Haydn, Mozart i Beethoven, intentant comparar-se amb aquests models del passat, però no adoptant les formes tradicionals tal com són, sinó reinterpretant-les segons la seva pròpia sensibilitat i la seva pròpia visió del món.

Aquestes característiques, a més, pertanyen totalment a la producció del compositor madur; mentre que els quartets juvenils de Schubert són encara obres experimentals, que busquen una emancipació dels models il·lustres de Mozart i Haydn: les partitures de Beethoven eren massa recents i complexes. Els Quartets D. 74 i D. 173 es remunten als seus anys escolars, destinats a l’esbarjo amb els seus companys, o a la pràctica familiar (de fet Schubert i els seus germans tocaven en un quartet, de vegades amb el seu pare). En concret, el Quartet D. 74 va ser escrit l’agost-novembre de 1813, pel compositor de setze anys. En el moviment inicial el primer tema sorgeix en la línia de baix com el d’una simfonia italiana juganera, i tot el moviment està animat per una vena cantabile en la qual preval el primer violí, segons la brillantor habitual de la tonalitat de re major; manca d’una construcció rigorosa, i de vegades el moviment pot semblar pletòric, però en conjunt porta les empremtes de l’ensenyament italianista de Salieri. Segueix un Andante d’ambientació afectuosa, amb un episodi central que apareix suspès entre unisons i pizzicats i després entre entrellaçats melancòlics. A un Minuet lúdic segueix el Final, també a l’estil de Haydn, una mena de moviment perpetu amb ecos simfònics i fanfàrries que semblen referir-se a una instrumentació amb més cos.

D 79

Eine kleine Trauermusik (Marxa pel funeral de Franz Schubert)- Nonet de vent


Any 1813
En clau de mi menor
Indicació de temps.- 1 (Grave con espressione)
Per a dos clarinets, dos fagots, contrafagot, dos corns i dos trombons
Període Romàntic

Als 16 anys, Franz Schubert va compondre un Wind Nonet en mi bemoll menor per a dos clarinets, dos fagots, contrafagot, dues trompes i dos trombons. Curiosament, Schubert va subtitular les obres “Marxa pel funeral de Franz Schubert”. Com us podeu imaginar, hi ha diverses teories sobre l’origen d’aquesta composició. Una d’aquestes teories explica que uns mesos abans, el maig de 1812, Schubert va haver de fer front a la mort de la seva mare. “Va reaccionar dedicant-se cor i ànima a la composició, descuidant els seus estudis de llatí i matemàtiques al prestigiós Seminari Imperial on havia estat intern des de 1808, i sent severament increpat pels seus tutors”. Pot ser que escriure la seva pròpia Marcha fúnebre fos la seva “resposta a la falta de compassió de la universitat”. Teories més sinistres suggereixen que aquest Nonet ja “mostra la declaració més profunda d’un presentiment de la seva tràgica vida i la seva mort prematura.

Minuet per a quartet de corda D 86


Any 1813
En clau de re major
Per a 2 violins, viola, violoncel
Període Romàntic

Quartet de corda Nº10 Opus 125/1 Nº1 D 87

Any 1813
En clau de mi bemoll major
Indicació de temps.-  Allegro moderato (En mi bemoll major)
Scherzo. Prestissimo (En mi bemoll major)  – Trio (En do menor)
Adagio (En mi bemoll major)
Allegro (En mi bemoll major)
Per a dos violins, viola i violoncel
Període Romàntic
Primer publicat com a Op. posth. 125 núm. 1)

Andante, per a quartet de cordes  D 87a
Fragment
Any 1813

En clau de do major

Indicació de temps.- Andante, en do major

Fragment d’un moviment vocal o instrumental en do major per a quartet de corda (?) també apareix com a “Andante en do major”).

Cinc minuets amb sis trios D 89  

Cinc Minuets amb sis Trios, cinc Danses alemanyes amb set Trios i una Coda, per a quartet de corda (1813, 2 versions del Minuet núm. 3 i la Dansa alemanya amb Trio núm. 5).
Any 1813
Indicació de temps.- 10 minuets, 13 trios, coda
Per a dos violins, viola i violoncel
Període Roamàntic

A la primera edició del catàleg Deutsch, els “5 Danses Alemanes amb 7 Trios i Coda” es van assignar originalment a D.90. Els balls van ser reassignats a D.89 a la segona edició del catàleg Deutsch

Cinc alemandes amb set trios amb una coda  D 90

Any 1813
Per a quartet de cordes

Quartet Nº 7  D 94  


Any 1811
En clau de re major
Indicació de temps.- Allegro, en re major
Andante con moto, en sol major
Minuet. Allegretto, en re major/ Trio, en si bemoll major
Presto, en re major
Per a dos violins, viola i violoncel
Període Romàntic

Quartet D 96


Any 1814
En clau de sol major
Indicació de temps.- Moderato
Menuetto
Menuetto – Trio 2
Lento e patetico
Zingara
Tema con Variazioni
Per a flauta, guitarra, viola i violoncel
Període Romàntic

Quartet  D 103


En do menor
Primer moviment
Fragment
Any 1814

Indicació de temps.- Grave, en do menor/ Allegro

Quartet Nº 8 Opus 168  D 112

Any 1814
En clau de si bemoll major
Indicació de temps.- Allegro ma non troppo, en si bemoll major
Andante sostenuto, en sol menor
Minuet. Allegro, en mi bemoll major/Trio
Presto, en si bemoll major

Quartet nº 9 D 173


Any 1815
En clau de sol menor
Es possible que fou, en el si d’un grup familiar per a les festes de Pasqua.
Indicació de temps.- Allegro con brio, en sol menor
Andantino, en si bemoll major
Minuet.Allegro vivace, en sol menor/Trio, en si bemoll major
Allegro, en sol menor

Quartet  nº 11 Opus 125 Nº 2 D 353


Any 1816
En clau de mi major
Es l’últim quartet de corda  de l’adolescència
Indicació de temps.- Allegro con fuoco, en mi major
Andante, en la major
Minuet. Allegro vivace, en mi major /Trio,  en do major
Rondo.Allegro vivace, en mi major

Si habitualment parlem, en relació a Beethoven, dels quartets de l’«època mitjana», una definició semblant es podria donar, en relació a Schubert, al Quartet en mi major D. 353, que data de 1816; Aquesta és, de fet, l’única obra de Schubert que es pot situar entre els seus quartets de joventut i els de la seva maduresa, inaugurat pel Quartet Tempo D. 703 de 1820. El Quartet D. 353, de fet, mostra ambicions molt més grans que els seus predecessors, fins a excloure la possibilitat que s’hagués pogut concebre amb una visió domèstica.

Les noves perspectives són evidents des de l’inici de l’Allegro con fuoco, on el primer tema es divideix entre un esclat dinàmic i una frase reflexiva; i la direcció dels instruments mostra un pronunciat entrellaçat, sense renunciar al melodisme a l’italià; no hi ha una autèntica dialèctica temàtica però els diferents moments llisquen entre si amb naturalitat; Al final de l’exposició també es poden escoltar les crides de “corna”. En el breu desenvolupament Schubert reprèn lliurement les idees temàtiques ja escoltades anteriorment, segons aquella lògica discursiva i paratàctica que després s’establirà en el seu estil madur.

L’Andante que segueix és el cor expressiu de la partitura; es basa en el fraseig tendre i líric del violí, que després es contrasta amb la resta d’instruments; el que crida l’atenció en el conjunt del moviment és l’escriptura extremadament densa i elaborada, i la tensió dialògica mantinguda constantment a la vora d’una clara cantabilitat, contínuament renovada però en les opcions expressives. Realment trobem aquí una gran afirmació de maduresa. Fins i tot el Minuet sembla ara lluny dels models de Haydn, amb un fraseig impredictible; el Trio es desenvolupa en l’entrellaçat variat entre dues veus instrumentals. El Rondo final, que comença amb un d’aquells brillants motius de moviment perpetu encara vinculats a una decoració galant, sembla lligat a Haydn; i tanmateix la conducció del moviment és molt complexa i, sobretot, segueix el camí de desviaments sobtats, pensats no com a pauses humorístiques sinó com a desviacions, digressions de la carretera principal.

L’escriptura molt particular de Schubert per a cordes desenvolupada a l’època classicista no desapareix. La complexa investigació realitzada per Haydn, i reprèn Mozart, havia portat, a la dècada de 1780, a la definició d’una escriptura de quartet que exaltava al màxim la preciositat i l’exclusivitat del gènere, qualificant el quartet de corda com el gènere peculiar i per excel·lència de l’estil clàssic.

Aquest tipus d’escriptura és alhora “obligatòria i concertant”, és a dir, pressuposa un paper igual per a cada instrument, obtingut però no segons la total independència melòdica de les veus entre si -típica de l’antic estil contrapuntístic- sinó segons un diàleg calibrat dels instruments, cadascun dels quals alterna recíprocament la funció melòdica i la d’acompanyament. En definitiva, és una escriptura que respon de la manera més convincent a la problemàtica de la formació de música de cambra per a cordes; el de buscar una varietat de colors dins d’un segell monocrom. Però el que fa encara més abstracte i preuat aquest tipus d’escriptura és el principi essencial de l’elaboració temàtica, és a dir, la tècnica de recollir i elaborar el material temàtic, desenvolupant al màxim el potencial d’uns quants temes situats a la base del moviment únic (evitant així la melodiosa contínua i agradable que és el principi bàsic dels gèneres musicals més alegres). Així, per tots aquests motius, el quartet es va situar en el màxim àmbit conceptual, i en el cim del compromís professional d’un músic.

Schubert pertanyia a una generació que, a diferència de Beethoven, no havia viscut les tensions ideals de l’època napoleònica, sinó que havia crescut en l’època en què aquelles tensions havien vist la seva derrota. Per tant, és lògic que els principis rectors de la seva música fossin tan diferents dels de Beethoven. El quartet beethovenià es va nodrir, com la sonata -per utilitzar un resum, una convenient esquematització-, d’una dialèctica de contrastos entre dues idees principals que reflectia les tensions ideals abans esmentades. Al quartet de Schubert falta aquesta dialèctica; se substitueix per una lògica paratàctica, en la qual les melodies, sovint d’origen liederístic, són iterades i reexposades sota diferents il·luminació expressiva. En paraules de Piero Rattalino, “L’absència de contrastos en Schubert, contrastada amb la riquesa de contrastos i superades de Beethoven, revela la impossibilitat d’una relació dialèctica amb el món, el sentit de la solitud, la nostàlgia sense un objecte concret”.

Trio de Corda   D 471


Any 1816
En clau de si bemoll major
Indicació de temps.- Allegro (Si bemoll major)
Andante sostenuto (En mi bemoll major)
Per a violí, viola i violoncel
Inacabat – primer moviment complet i el fragment de segon moviment existeix)

Trio de corda: És completament de corda fregada i conté un violí com a instrument principal, una viola que sol ocupar-se de completar amb harmonia o de fer respostes al violí i un violoncel, que s’encarrega de baixos i harmonies. Té les bases d’origen a la Sonata de Trio barroca, que no tenia tan fixos els instruments utilitzats. Joseph Haydn al segle XVIII és el primer compositor que utilitza el trio amb aquests instruments en concret.

Trio de corda  D.581

Any 1817 Septembre (Primera versió)
Any 1817 Tardor (?) (Segona versió)
En clau de si bemoll major
Indicació de temps.- Allegro moderato (En si bemoll major)
Andante (En fa major)
Menuetto. Allegretto — Trio (En si bemoll major)
Rondo. Allegretto (En si bemoll major)
Per a violí, viola i violoncel

Una distància de gairebé deu anys separa la dotzena de quartets de corda juvenils composts durant la primera immersió adolescent de Franz Schubert en el regne de la música de cambra i les tres obres mestres del quartet tardà de 1824-1826. La ment de Schubert, i la seva ploma, estaven poc ocupades amb els instruments de corda entre aquests dos cims, però va trobar temps en la seva increïblement atapeïda agenda per crear dos trios de corda, D. 471 i D. 581, tots dos en si bemoll major i ambdós composts durant el mes de setembre, D. 471 el 18181 i D. 1818. Si bemoll major, D. 581 és, a diferència de la seva peça germana D. 471, una composició acabada en quatre moviments que, també a diferència de la seva peça germana més estrictament clàssica, mostra algunes de les característiques musicals més individualitzades de Schubert; permetre que un oient, fins i tot només casualment familiaritzat amb l’estil clàssic tardà, identifiqui el compositor de vint anys de l’obra amb pocs problemes.

Els quatre moviments del Trio, D. 581, que s’apunten per al conjunt habitual de trio de violí, viola i violoncel, són tots de tempo força moderat, com segueix: Allegro moderato–Andante–Allegretto (Minuet i Trio)–Allegretto (Rondo final). Potser és en el moviment d’obertura on escoltem la veu inconfusible de Schubert amb més claredat, ja que, si bé a la superfície, aquest moviment de forma sonata-allegro molt breu semblaria tenir poc en comú amb el tipus expansiu de moviments de sonata que Schubert compondria una mica més tard, els girs cromàtics tant del contrapunt (de la secció de desenvolupament harmònic, etc.) i després en fa sostingut menor) i la rica figuració ornamental al llarg del moviment (com ara el petit arabesc de violí de corca, el primer apareix al final del segon compàs) actuen com a signatures perfectament llegibles.

El tema d’obertura és una melodia tan flexible com es pot imaginar, els seus ritmes canvien sovint i el seu rang de moviment és gairebé sense restriccions. Es podria argumentar que aquest petit moviment no té cap segon tema, ja que, tot i que Schubert passa al dominant i continua durant deu compassos i mig, la melodia que s’utilitza aquí sembla només una nova visió de les idees del primer tema, i la impressió és tant una coda com un pensament nou. En el desenvolupament, Schubert proporciona tant l’esmentat canvi harmònic com, una mica més tard, alguns focs artificials de bravura per al violinista. La recapitulació és més o menys exacta, i un parell de compassos de notes de trenta segons de piano, malignes, s’enganxen al final del moviment per tancar-lo.

El següent Andante (fa major, 6/8 metre) és alhora elegant i divertit, tot i que un petit núvol s’aixeca mentre Schubert es mou breument a través d’un lúgubre fa menor durant la part mitjana del moviment. El violí proporciona una versió ornamentada de la melodia d’obertura al final del moviment.

Durant la secció de trio del Minuet, es deixa que la viola prengui el protagonisme durant un temps, però a mesura que ens avancem al Rondo final, el violí torna a afirmar-se com el veritable líder. Aquí tot és divertit, i hom intueix que fins i tot els dramàtics pianos forts, els tres bessons de bravura i, a mesura que avancem cap al final del moviment, els misteriós pianissimo sezenes s’han de prendre més o menys com a idiota musical.

Blair Johnston

Quartet de corda Nº 12 D 703

“Quartettsatz”


Any  1820
Any primera publicació 1870
En clau de do menor
Indicació  de temps.- Allegro assai (En do menor, 315 compassos)
Andante (En la bemoll major, fragment de 41 compassos)
Per a dos violins, viola i violoncel
Un sol moviment conegut com a «Quartettsatz»; existeix un fragment del 2n moviment).
Un any molt ombrívol per a Shubert, ple d’engoixes, que va fer que no acabès algunes obres,entre elles aquest quartet.

Des de la seva primera joventut, Schubert va estudiar acuradament la música de quartet dels seus grans predecessors, que més tard es van convertir en els seus models venerats i inquietants. Va tractar d’entendre els secrets del llenguatge de Mozart i Beethoven en aquesta forma específica de cambra, sense renunciar a la seva pròpia personalitat, impregnada d’una profunda i turmentada malenconia, com testimonien, per posar només alguns exemples, el Quartet “Der Tod und das Mädchen” (La mort i la donzella) i la Trouta ( La Quinta Quinta ). Naturalment, aquestes últimes composicions esmentades són dues obres mestres en sentit absolut per la seva frescor inventiva i maduresa formal, però no cal menysprear els altres Quartets (n’hi ha una quinzena) escrits en èpoques diferents i d’acord amb un estil clàssic i fortament dialèctic en el joc temàtic. Encara que en una posició anòmala pel seu caràcter fragmentari i incomplet, el Quartettsatz en do menor , escrit el desembre de 1820 i centrat només en un tempo Allegro i no excessivament llarg, encaixa perfectament en la història creativa de Schubert. L’escriptura d’aquest Quartet Tempo és especialment densa i dramàtica, com ho demostra l’efecte obsessiu del tremolo que torna diverses vegades a la peça, quasi com per indicar un ambient psicològic preocupat i pessimista. Com en altres peces de Schubert, no falta el contrast amb un tema més relaxat i cantable (a la partitura hi ha la indicació “dolce”), però això no treu que el caràcter específic d’aquest moviment de quartet estigui marcat per la tonalitat més aviat lúgubre de do menor. Musicalment, el Quartettsatz té una eficàcia expressiva precisa i és només una llàstima que l’autor no hagi passat més enllà dels quatre primers compassos del següent moviment Adagio .

Charles Cavalletti

Quartet nº 13 opus 29 D 804
“Rosamunda”
En la menor
Any 1824

Indicació de temps.- Allegro ma non troppo, en la menor
Andante, en do major
Minuet:Allegretto, en la menor amb Trio, en la major
Allegretto moderato, en la major

¡!!!! SUBLIM ¡¡¡¡¡¡¡

Quartet nº 14 D 810
“La mort i la donzella”
“Der Tod und das Madchen”
En re menor
Any 1826

Indicació de temps.- Allegro, en re menor
Andante con moto, en sol menor
Scherzo. Allegro molto, en re menor amb Trio, en re major
Presto, en re menor

EXTRAORDINARI!!!!!!!!!!

Transcripció del quartet “La mort i la donzella”
Per Gustav Mahler

ORQUESTRA DE CAMBRA  KIOO
Director ROMAN KOFMAN

Quartet de corda nº 15 D 887  opus 161
En sol major
Any 20-30 de Juny 1826

Indicació de temps.- Allegro molto moderato, en sol major
Andante  un poco mosso, en mi menor
Scherzo.Allegro vivace, en sol major amb Trio, en sol major
Scherzo, allegro vivace, en si menor
Allegro assai, en sol major

Quatre Komische Laendler  D 354
Per a dos violins
En re major
Any 1816

Vuit Laender  D 355
Per a violí
En fa sostingut menor

Nou Laenders D 370
Any 1816  

Per a violí
En re major
Any 1816

Once Laender  D 374
Per a violí
En si bemoll major
Any1816

Trio nº1  D 471
En si bemoll major
Any 1816

Indicació de tempo.- Allegro, en si bemoll major
Andante sostenuto, en mi bemoll major

Trio nº 2 per a cordes D 581
En si bemoll major
Any 1817

Indicació de temps.- Allegro moderato, en  si bemoll major
Andante, en fa major
Minuet. Allegretto, en si bemoll major/ Trio, en mi bemoll major
Rondo. Allegretto, en si bemoll major

Violí           REGIS PASQUIEUX
Viola          BRUNO PASQUIEUX
Violoncel   ROLAND PIDOUX

Obertura  per a quartet de cordes D 601
En si bemoll major

Quintet  D 967 opus 163
Per a dos violins, viola, i dos violoncels
En do major

Indicació de temps.- Allegro ma non troppo, en do major
Adagio, en mi major
Presto, en do major amb trio: Andante sostenuto, en re bemoll major
Allegretto, en do major

Octet  D 803 opus 166
Per a cordes i vent.
Dos violins, viola, violoncel, contrabaix, oboè, clarinet i trompa
En fa major
Any 1824

Indicació de temps.- Adagio, en fa major
Adagio, en si bemoll major
Allegro vivace, en fa major amb trio, en do major
Set temes i variacions. Andante, en do major
Allegretto, en fa major amb trio, en si bemoll major
Andante molto, en fa menor/Allegro, en fa major

Moviment del quartet de corda D 708