Danses per a piano
D 22
Any 1812
Dotze Minuets amb Trios, per a piano (perduda)
Trenta minuets amb trios per a piano D 41
Any 1813
Indicació de temps.- En fa major
Període Romàntic
D 91
Dos Minuets
Any 1813
Indicació de temps.- 2 minuets i 4 trios
1 Minuet en clau de re major
2 Minuet en clau de la major
Cadascú amb 2 Trios
Per a piano
D 128
Dotze danses vieneses
Any 1812?
Indicació de temps.- 12 danses
Per a piano
Període Romàntic
Allemande/Ländler per a piano D 135
Any composició 1815
En clau de mi major
Indicació de temps.- ….mi major
Període Romàntic
Allemande/Ländler per a piano D 139
Any 1815
En clau de do sostingut major
Període Romàntic
Nou Escoceses, per a piano D 145 opus 18
Any 1823
Primera publicació 1823
Indicació de temps.- 12 valsos, 17 landler, 9 escoceses
Per a piano
Període Romàntic
Dotze valsos per a piano D 145a opus 18 a
Any 1823
Indicació de temps.- 12 valsos
1.- En mi major
2.- En si major
3.- En la menor
4.- En do sostingut major
5.- En mi menor
6.- En si menor
7.- En mi bemoll major
8.- En sol bemoll major
9.- En fa sostingut menor
10.- En si menor
11.- En si major
12.- En mi major
Per a piano
Període Romàntic
Vint valsos amb o sense trio per a piano Opus 127 D 146
“Ùltims Valsos”
Any 1815
D 146, Vint Valsos, per a piano, Letzte Walzer (1815 i 1823, primer publicat com a Op. posth. 127; 2 versions, per a núm. 3 – el 1r un amb un Trio en mi major [D 135], i el 2n un amb un Trio en la major; també, 2 versions, per a núm. 5 – el 1r un amb un Trio en si♭ major i el 2n un amb un Trio en la♭ major; NSA identifica ambdues versions més primerenques com “Danses alemanyes”, no “Valses”)
Nº1.- En re major amb trio, en sol menor
Nº2.- En la major
Nº3.- En mi major amb trio, en la major
Nº4.- La major amb trio, en la major
Nº5.- En fa major amb trio, en la bemoll major
Nº6.- En re major amb trio, en re major
Nº7.- En si menor amb trio, en sol major
Nº8.- En sol major amb trio, en re major
Nº9.- En do major amb trio, en do major
Nº10.- En fa major amb trio, en si bemoll major
Nº11.- En si bemoll major amb trio, en si bemoll major
Nº12.- En sol menor
Nº13.- En do major
Nº14.- Sol major
Nº15.- En re menor
Nº16.- En sol menor
Nº17.- En si bemoll major
Nº18.- En si bemoll major
Nº19.- En fa major
Nº20.- En re major amb trio, en sol major
Per a piano
Període Romàntic
Escocesa per a piano D 158
Any 1815
En clau de re menor/fa major
Per a piano
Període Romàntic
Minuet per a piano D 277a
Any 1815
Indicació de temps.- Allegro en do major
Trio, en fa major
Per a piano
Període Romàntic
Dotze escoceses per a piano D 299
Any 1815
Nº1.- La bemoll major
Nº2.- Mi bemoll major
Nº3.- Mi major
Nº4.- La major
Nº5.- Re bemoll major
Nº6.- La bemoll major
Nº7.- Mi major
Nº8.- Do major
Nº9.- Fa major
Nº10.- Si bemoll major
Nº11.- La bemoll major
Nº12.- La bemoll major
Període Romàntic
Minuet per a piano D 334
Any 1815 Setembre
En clau de la major
Indicació de temps.- Minuet. Allegro, en la menor
Trio, en mi major
Període Romàntic
Minuet per a piano D 335
Any 1813
En clau de mi major
Indicació de temps.- Minuet, en mi major
Trio I, en mi major
Trio II, en mi major
Període Romàntic
Trenta-sis danses original per a piano D 365 opus 9
“Primers valsos”
Nº1.- En la bemoll major
Nº2.- En la bemoll major “ Trauerwalzer”
Nº3.- En la bemoll major
Nº4.- En la bemoll major
Nº5.- En la bemoll major
Nº6.- En la bemoll major
Nº7.- En la bemoll major
Nº8.- En la bemoll major
Nº9.- En la bemoll major
Nº10.- En la bemoll major
Nº11.- En la bemoll major
Nº12.- En la bemoll major
Nº13.- En la bemoll major
Nº14.- En re bemoll major
Nº15.- En re bemoll major
Nº16.- En la major
Nº17.- En la major
Nº18.- En la major
Nº19.- En sol major
Nº20.- En sol major
Nº21.- En sol major
Nº22.- En si major
Nº23.- En si major
Nº24.- En si major
Nº25.- En mi major
Nº26.- En mi major
Nº27.- En mi major
Nº28.- En la major
Nº29.- En re major
Nº30.- En la major
Nº31.- En do major
Nº32.- En fa major
Nº33.- En fa major
Nº34.- En fa major
Nº35.- En fa major
Nº36.- En fa major
Període Romàntic
Diset Allemandes/Ländler per a piano D 366
Any 1818-24
Indicació de temps.- 17 ländler
Nº1.- En la major
Nº2.- En la major
Nº3.- En la menor
Nº4.- En la menor
Nº5.- En la menor
Nº6.- En do major
Nº7.- En sol major
Nº8.- En re major
Nº9- En si major
Nº10.- En si menor
Nº11.- En si major
Nº12.- En sol bemoll major
Nº13.- En re bemoll major
Nº14.- En re bemoll major
Nº15.- En re bemoll major
Nº16.- En la bemoll major
Nº17.- En mi bemoll major
Període Romàntic
Vuit Allemandes/Ländler per a piano D 378
Any 1816
En clau de si bemoll major
Indicació de temps.- Vuit Ländler
Període Romàntic
Tres minuets amb trio per a piano D 380
Any 1816
Nº1.- En mi major amb dos trios
Nº2.- En la major amb dos trios, la major i re major
Nº3.- En do major amb trio Fragment
Període romàntic
Dotze Allemandes /Ländler D 420
Any 1816 maig
Per a piano amb coda en re major
Nº1.- En re major
Nº2.- En la major
Nº3.- En re major
Nº4.- En la major
Nº5.- En re major
Nº6.- En la major
Nº7.- En mi major
Nº8.- En la major
Nº9.- En re major
Nº10.- En la major
Nº11.- En re major
Nº12.- En la major
Període Romàntic
Sis escoceses per a piano D 421
Any 1816 maig
Nº1.- En la bemoll major
Nº2.- En fa menor
Nº3.- En mi bemoll major
Nº4.- En sol menor
Nº5.- En mi bemoll major
Nº6.- En la bemoll major
Període Romàntic
Escocesa per a piano D 511
Any 1817
En clau de mi bemoll major
Indicació de temps.- Dansa
Per a piano
Període Romàntic
Vuit escoceses per a piano D 529
Any 1817
Indicació de temps.- Dances
Nº1.- En re major
Nº2.- En re major
Nº3.- En sol major
Nº4.- En re major
Nº5.- En re major
Nº6.- En re major
Nº7.- En re major
Nº8.- En re major
Per a piano
Període Romàntic
Minuet D 600
Any 1814
En clau de do sostigut menor
Indicació de temps.- Minuet
Per a piano
Període Romàntic
El Trio en mi major, D 610 era probablement pretès, per a aquest Minuet; dins girar el Minuet amb Trio D 600/610 en tàndem possiblement constituir el tercer moviment de la Sonata per a piano inacabada en do major, D 613)
Dansa alemanya D 643
Any 1819
En clau de do sostingut menor dansa alemanya
Écossaise en re bemoll major
Indicació de temps.- Dues peces
Dansa Alemanya
Dansa Escocesa
Per a piano
Període Romàntic
Dotze Ländler D 681
Any 1815
Primera publicació 1930
Indicació de temps.- Vuit Länders El 1 i el 4 falten
El nº 5 en mi bemoll major
El nº 8 en la bemoll major
Els numeros 5 -7 – 8 i 12 existeixen
Per a piano
Període Romàntic
Sis Escoceses D 697
Any 1820 maig
Primera publicació 1823
En clau de la bemoll major
Indicació de temps.- Sis dances
Ecossaise núm.5 és idèntic al núm.6 (núm.35) de 38 valsos, Ländler i Ecossaises, D.145
Per a piano
Període Romàntic
Dansa alemanya D 722
Any 1821
En clau de sol bemoll major
Indicació de temps.- Una dansa
Per a piano
Període Romàntic
Wiener Damen-Ländler und Ecossaisen D 734 Op 67
Setze Ländler i Dos Escoceses
Primera publicació 1826
Indicació de temps.- 16 landler, 2 Escoceses
Per a piano
Període Romàntic
Galop i Vuit Escoceses D 735
Primera publicació 1825 com a Op 49
Indicació de temps.- Nou peces
Per a piano
Període Romàntic
Trenta-quatre Valsos Sentimentals D 779 Op 50
Primera publicació 1825
Indicació de temps.- Trenta-quatre valsos
Per a piano
Període Romàntic
Hi ha no menys de 34 miniatures de dansa individuals als Valses sentimentales, D. 779, de Franz Schubert , gairebé un rècord, però no del tot, entre els seus conjunts de dansa per a piano (la D. 365 en té 36). A més, alguns d’aquests valsos van molt més enllà de la norma de 16 o 24 compassos per a danses binàries tan petites i recorren una distància expressiva i harmònica molt fora de l’abast de la majoria d’aquestes danses. No és sorprenent que aquestes siguin algunes de les delícies musicals més delicioses de Schubert .
Dotze Escoceses D 781
Any 1823 gener
Primera publicació 1824 (Nos.4, 7) – 1825 (No.1) – 1889 (Nos.2-12)
Indicació de temps.- Dotze escoceses
Per a piano
Període Romàntic
Escocese D 782
Primera publicació any 1824
En clau de re major
Indicació de temps.- Una dansa
Per a piano
Període Romàntic
Setze Danses alemanyes i Dos Escoceses D 783 op 33
Any 1823-1824
Primera publicació 1825
Per a piano
Període Romàntic
Schubert al piano oferint la riquesa inesgotable de les seves melodies de ball, amics ballant i fent broma al seu voltant: aquesta imatge és un dels clixés que circulen habitualment quan es tracta d’aquest compositor. El terme “Schubertiades”, inventat per il·lustrar-ho, s’ha convertit en una expressió.
Les 18 danses de l’Op. 33 de Franz Schubert —16 Danses alemanyes i dues escoceses (Danses escoceses), ara més conegudes com a D. 783— van ser escrites en diverses ocasions durant el 1823 i el 1824; la major part de l’obra probablement es va completar el juliol d’aquest darrer any. Un bon conjunt de danses vieneses lleugeres (valsos, Ländler o alemanyes) era quelcom estimat per Schubert : tot i que ell mateix no ballava gaire sovint, sempre estava més que disposat a tocar música per als seus amics amants de les festes. I quan ell mateix s’asseia a escriure aquests conjunts, com va fer força sovint al llarg dels anys, sembla que va ser una experiència molt agradable. (Per descomptat, hi havia l’incentiu afegit de l’afany dels editors per comprar aquestes petiteses musicals; l’Op. 33 es va publicar el 1825.) Aquest gaudi brilla a la superfície d’aquestes danses, convertint-les en un meravellós entreteniment d’un quart d’hora a la pista de ball o a la sala de concerts.
Les danses alemanyes de l’Op. 33 s’han d’interpretar com una sola dansa llarga. Cadascun dels 16 números individuals es divideix en dues meitats, cadascuna repetida. Schubert equilibra perfectament el caràcter i la textura al llarg del conjunt de 16. Les octaves robustes i els robustos salts de baix del núm. 1 donen pas a un pianissimo nostàlgic al núm. 2. Els dits pugen pel teclat en les escales optimistes del núm. 4, els seus ritmes animats contrasten fortament amb el legato constant de corxeres del número següent. El núm. 7, marcat “mit erhobener Dämpfung” (amb pedal), és com un ressò d’algun ball passat, el núm. 12 com alguna cosa que podria tocar una caixa de música. La dansa alemanya final, el núm. 16, és en un alegre fa major, i no és més llarga que cap de les altres.
El compàs de 2/4 de les dues escoses és, després del vivaç compàs ternari de les danses alemanyes, seriós i bonhomósament pomposa.
Blair Johnston
Dotze Danses alemanyes D 790 Op. posth. 171
Any 1823
Primera publicació 1864
Indicació de temps.- Dotze danses
Per a piano
No és necessàriament cert que els pensaments musicals més remarcables s’aboquin en els recipients més grans, o que estiguin proveïts de títols que d’alguna manera deixin clar que, de fet, provenen dels fons més personals dels seus compositors. Caldria buscar força temps per trobar expressions poètiques més sorprenentment poderoses que les Zwölf Deutsche (Dotze danses alemanyes) per a piano, D. 790, de Franz Schubert , titulades simplement. D’alguna manera seria inapropiat que aquestes Deutsche portessin un títol més pretensiós, ja que es tracta d’una de les músiques més íntimes que Schubert mai va plasmar en paper; que els pianistes sovint siguin reticents a tocar-les en públic i que semblin romandre per sempre a la vora del repertori per a teclat pot ser l’afirmació més potent de com d’òbviament privades són en realitat. Van romandre desconegudes per al públic fins a mitjans de la dècada de 1860, quan Johannes Brahms va prendre la iniciativa d’editar-les.
L’abril de 1823, la salut de Schubert s’havia deteriorat tant que va caldre ingressar-lo a l’hospital. El patiment de Schubert va ser intens; durant el maig va escriure un poema en què implora consol diví. Va ser en aquest context espantós que es van compondre les 12 Deutsche, D. 790; però les danses no són sempre depriments o obertament apassionades: no expressen realment l’agonia de Schubert , sinó que el transporten des d’ella a un pla en què aquests assumptes mundans no signifiquen res. Aconseguir aquest transport utilitzant el que semblaria ser només un munt de danses terrenals és una cosa que potser només Chopin va aconseguir amb el mateix èxit.
Aquestes danses alemanyes són molt similars al Ländler i al vals. S’han de tocar en successió immediata, sense cap mena de pausa, i duren uns deu minuts. La primera dansa és gregària i alegre, i no dóna gaire pistes dels secrets que hi ha al centre del grup. A mesura que ens endinsem, el cullerot de Schubert s’acosta més, i després de l’introspecció en si menor de la cinquena dansa, la fisicalitat, fins i tot l’agressivitat, del número 6 —una mica de música que Schubert reciclaria més tard a l’Scherzo del Quartet de corda “La mort i la donzella”— sembla un pas necessari cap a qualsevol reflexió addicional. A l’última dansa les coses són prou tranquil·les, i les melodies finals sonen gairebé com una cançó de bressol.
Blair Johnston
Tres Escoceses D 816
Any 1824
Primera publicació 1956
Indicació de temps.- Tres dances
Per a piano
Període Romàntic
Sis Danses alemanyes D 820
Any 1824
Primera publicació 1931
Indicació de temps.- Sis dances
Nº1 en la bemoll major
Nº2 en la bemoll major
Nº3 en la bemoll major
Nº4 en si bemoll major
Nº5 en si benoll major
Nº6 en si bemoll major
Per a piano
Període Romàntic
Dues Danses alemanyes D 841
Any 1825
Primera publicació 1930
Indicació de temps.- Dues dances
Per a piano
Període Romàntic
Vals D 844 Albumblatt
Any 1825
En clau de sol major
Indicació de temps.- Un vals
Per a piano
Període Romàntic