FRANZ PETER SCHUBERT Danses per a piano

Danses per a piano

D 22

Any 1812

Dotze Minuets amb Trios, per a piano (perduda)

Trenta minuets amb trios per a piano  D 41


Any 1813
Indicació de temps.- En fa major
Període Romàntic

D 91

Dos Minuets


Any 1813
Indicació de temps.- 2 minuets i 4 trios
1 Minuet en clau de re major
2 Minuet en clau de la major
Cadascú amb 2 Trios
Per a piano

D 128

Dotze danses vieneses 

Any 1812?
Indicació de temps.- 12 danses
Per a piano
Període Romàntic

Allemande/Ländler per a piano  D 135

Any composició 1815
En clau de mi major
Indicació de temps.- ….mi major
Període Romàntic

Allemande/Ländler per a piano  D 139

Any 1815
En clau de do sostingut major
Període Romàntic

Nou Escoceses, per a piano D 145 opus 18


Any 1823
Primera publicació 1823
Indicació de temps.- 12 valsos, 17 landler, 9 escoceses
Per a piano
Període Romàntic

Dotze valsos per a piano D 145a opus 18 a


Any 1823
Indicació de temps.- 12 valsos
1.- En mi major
2.- En si major
3.- En la menor
4.- En do sostingut major
5.- En mi menor
6.- En si menor
7.- En mi bemoll major
8.- En sol bemoll major
9.- En fa sostingut menor
10.- En si menor
11.- En si major
12.- En mi major
Per a piano
Període Romàntic

Vint valsos amb o sense trio per a piano Opus 127   D 146

“Ùltims  Valsos”

Any 1815

D 146, Vint Valsos, per a piano, Letzte Walzer (1815 i 1823, primer publicat com a Op. posth. 127; 2 versions, per a núm. 3 – el 1r un amb un Trio en mi major [D 135], i el 2n un amb un Trio en la major; també, 2 versions, per a núm. 5 – el 1r un amb un Trio en si♭ major i el 2n un amb un Trio en la♭ major; NSA identifica ambdues versions més primerenques com “Danses alemanyes”, no “Valses”)

Nº1.- En re major amb trio, en sol menor
Nº2.- En la major
Nº3.- En mi major amb trio, en la major
Nº4.- La major amb trio, en la major
Nº5.- En fa major amb trio, en la bemoll major
Nº6.- En re major amb trio, en re major
Nº7.- En si menor amb trio, en sol major
Nº8.- En sol major amb trio, en re major
Nº9.- En do major amb trio, en do major
Nº10.- En fa major amb trio, en si bemoll major
Nº11.- En si bemoll major amb trio, en si bemoll major
Nº12.- En sol menor
Nº13.- En do major
Nº14.- Sol major
Nº15.- En re menor
Nº16.- En sol menor
Nº17.- En si bemoll major
Nº18.- En si bemoll major
Nº19.- En fa major
Nº20.- En re major amb trio, en sol major
Per a piano
Període Romàntic

Escocesa per a piano D 158


Any 1815
En clau de re menor/fa major
Per a piano
Període Romàntic

Minuet per a piano  D 277a


Any 1815
Indicació de temps.- Allegro en do major
Trio, en fa major
Per a piano
Període Romàntic

Dotze escoceses per a piano  D 299

Any 1815
Nº1.- La bemoll major
Nº2.- Mi bemoll major
Nº3.- Mi major
Nº4.- La major
Nº5.- Re bemoll major
Nº6.- La bemoll major
Nº7.- Mi major
Nº8.- Do major
Nº9.- Fa major
Nº10.- Si bemoll major
Nº11.- La bemoll major
Nº12.- La bemoll major
Període Romàntic

Minuet per a piano  D 334
Any 1815 Setembre
En clau de la major
Indicació de temps.- Minuet. Allegro, en la menor
Trio, en mi major
Període Romàntic

Minuet per a piano  D 335


Any 1813
En clau de mi major
Indicació de temps.- Minuet, en mi major
Trio I, en mi major
Trio II, en mi major
Període Romàntic

Trenta-sis danses original per a piano D 365 opus 9

“Primers valsos”
Nº1.- En la bemoll major
Nº2.- En la bemoll major “ Trauerwalzer”
Nº3.- En la bemoll major
Nº4.- En la bemoll major
Nº5.- En la bemoll major
Nº6.- En la bemoll major
Nº7.- En la bemoll major
Nº8.- En la bemoll major
Nº9.- En la bemoll major
Nº10.- En la bemoll major
Nº11.- En la bemoll major
Nº12.- En la bemoll major
Nº13.- En la bemoll major
Nº14.- En re bemoll major
Nº15.- En re bemoll major
Nº16.- En la major
Nº17.- En la major
Nº18.- En la major
Nº19.- En sol major
Nº20.- En sol major
Nº21.- En sol major
Nº22.- En si major
Nº23.- En si major
Nº24.- En si major
Nº25.- En mi major
Nº26.- En mi major
Nº27.- En mi major
Nº28.- En la major
Nº29.- En re major
Nº30.- En la major
Nº31.- En do major
Nº32.- En fa major
Nº33.- En fa major
Nº34.- En fa major
Nº35.- En fa major
Nº36.- En fa major

Període Romàntic

Diset Allemandes/Ländler per a piano D 366

Any 1818-24
Indicació de temps.- 17 ländler
Nº1.- En la major
Nº2.- En la major
Nº3.- En la menor
Nº4.- En la menor
Nº5.- En la menor
Nº6.- En do major
Nº7.- En sol major
Nº8.- En re major
Nº9- En si major
Nº10.- En si menor
Nº11.- En si major
Nº12.- En sol bemoll major
Nº13.- En re bemoll major
Nº14.- En re bemoll major
Nº15.- En re bemoll major
Nº16.- En la bemoll major
Nº17.- En mi bemoll major

Període Romàntic

Vuit Allemandes/Ländler per a piano D 378


Any 1816
En clau de  si bemoll major
Indicació de temps.- Vuit Ländler
Període Romàntic

Tres minuets amb trio per a piano D 380


Any 1816
Nº1.-  En mi major amb dos trios
Nº2.-  En la major amb dos trios, la major i re major
Nº3.- En do major amb trio Fragment
Període romàntic

Dotze Allemandes /Ländler  D 420

Any 1816 maig

Per a piano amb coda en re major
Nº1.- En re major
Nº2.- En la major
Nº3.- En re major
Nº4.- En la major
Nº5.- En re major
Nº6.- En la major
Nº7.- En mi major
Nº8.- En la major
Nº9.- En re major
Nº10.- En la major
Nº11.- En re major
Nº12.- En la major

Període Romàntic

Sis escoceses per a piano D 421

Any 1816 maig
Nº1.- En la bemoll major
Nº2.- En fa menor
Nº3.- En mi bemoll major
Nº4.- En sol menor
Nº5.- En mi bemoll major
Nº6.- En la bemoll major
Període Romàntic

Escocesa per a piano  D 511


Any 1817
En clau de mi bemoll major
Indicació de temps.- Dansa
Per a piano
Període Romàntic

Vuit escoceses per a piano  D 529


Any 1817
Indicació de temps.- Dances
Nº1.- En re major
Nº2.- En re major
Nº3.- En sol major
Nº4.- En re major
Nº5.- En re major
Nº6.- En re major
Nº7.- En re major
Nº8.- En re major
Per a piano
Període Romàntic

Minuet  D 600


Any 1814
En clau de do sostigut menor
Indicació de temps.- Minuet
Per a piano
Període Romàntic

El Trio en mi major, D 610 era probablement pretès, per a aquest Minuet; dins girar el Minuet amb Trio D 600/610 en tàndem possiblement constituir el tercer moviment de la Sonata per a piano inacabada en do major, D 613)

Dansa alemanya D 643


Any 1819
En clau de do sostingut menor dansa alemanya
Écossaise en re bemoll major
Indicació de temps.- Dues peces
Dansa Alemanya
Dansa Escocesa
Per a piano
Període Romàntic

Dotze Ländler D 681


Any 1815
Primera publicació 1930
Indicació de temps.- Vuit Länders El 1 i el 4 falten
El nº 5 en mi bemoll major
El nº 8 en la bemoll major
Els numeros 5 -7 – 8 i 12 existeixen
Per a piano
Període Romàntic

Sis Escoceses D 697


Any 1820 maig
Primera publicació 1823
En clau de la bemoll major
Indicació de temps.- Sis dances
Ecossaise núm.5 és idèntic al núm.6 (núm.35) de 38 valsos, Ländler i Ecossaises, D.145
Per a piano
Període Romàntic

Dansa alemanya D 722


Any 1821
En clau de sol bemoll major
Indicació de temps.- Una dansa
Per a piano
Període Romàntic

Wiener Damen-Ländler und Ecossaisen D 734 Op 67

Setze Ländler i Dos Escoceses 


Primera publicació 1826
Indicació de temps.- 16 landler, 2 Escoceses
Per a piano
Període Romàntic

Galop i Vuit Escoceses D 735


Primera publicació 1825 com a Op 49
Indicació de temps.- Nou peces
Per a piano
Període Romàntic

Trenta-quatre Valsos Sentimentals D 779 Op 50


Primera publicació 1825
Indicació de temps.- Trenta-quatre valsos
Per a piano
Període Romàntic

Hi ha no menys de 34 miniatures de dansa individuals als Valses sentimentales, D. 779, de Franz Schubert , gairebé un rècord, però no del tot, entre els seus conjunts de dansa per a piano (la D. 365 en té 36). A més, alguns d’aquests valsos van molt més enllà de la norma de 16 o 24 compassos per a danses binàries tan petites i recorren una distància expressiva i harmònica molt fora de l’abast de la majoria d’aquestes danses. No és sorprenent que aquestes siguin algunes de les delícies musicals més delicioses de Schubert .

Dotze Escoceses D 781


Any 1823 gener
Primera publicació 1824 (Nos.4, 7) – 1825 (No.1) – 1889 (Nos.2-12)
Indicació de temps.- Dotze escoceses
Per a piano
Període Romàntic

Escocese D 782


Primera publicació any 1824
En clau de re major
Indicació de temps.- Una dansa
Per a piano
Període Romàntic

Setze Danses alemanyes i Dos Escoceses D 783 op 33


Any 1823-1824
Primera publicació 1825
Per a piano
Període Romàntic

Schubert al piano oferint la riquesa inesgotable de les seves melodies de ball, amics ballant i fent broma al seu voltant: aquesta imatge és un dels clixés que circulen habitualment quan es tracta d’aquest compositor. El terme “Schubertiades”, inventat per il·lustrar-ho, s’ha convertit en una expressió.

Les 18 danses de l’Op. 33 de Franz Schubert —16 Danses alemanyes i dues escoceses (Danses escoceses), ara més conegudes com a D. 783— van ser escrites en diverses ocasions durant el 1823 i el 1824; la major part de l’obra probablement es va completar el juliol d’aquest darrer any. Un bon conjunt de danses vieneses lleugeres (valsos, Ländler o alemanyes) era quelcom estimat per Schubert : tot i que ell mateix no ballava gaire sovint, sempre estava més que disposat a tocar música per als seus amics amants de les festes. I quan ell mateix s’asseia a escriure aquests conjunts, com va fer força sovint al llarg dels anys, sembla que va ser una experiència molt agradable. (Per descomptat, hi havia l’incentiu afegit de l’afany dels editors per comprar aquestes petiteses musicals; l’Op. 33 es va publicar el 1825.) Aquest gaudi brilla a la superfície d’aquestes danses, convertint-les en un meravellós entreteniment d’un quart d’hora a la pista de ball o a la sala de concerts.

Les danses alemanyes de l’Op. 33 s’han d’interpretar com una sola dansa llarga. Cadascun dels 16 números individuals es divideix en dues meitats, cadascuna repetida. Schubert equilibra perfectament el caràcter i la textura al llarg del conjunt de 16. Les octaves robustes i els robustos salts de baix del núm. 1 donen pas a un pianissimo nostàlgic al núm. 2. Els dits pugen pel teclat en les escales optimistes del núm. 4, els seus ritmes animats contrasten fortament amb el legato constant de corxeres del número següent. El núm. 7, marcat “mit erhobener Dämpfung” (amb pedal), és com un ressò d’algun ball passat, el núm. 12 com alguna cosa que podria tocar una caixa de música. La dansa alemanya final, el núm. 16, és en un alegre fa major, i no és més llarga que cap de les altres.

El compàs de 2/4 de les dues escoses és, després del vivaç compàs ternari de les danses alemanyes, seriós i bonhomósament pomposa.

Blair Johnston

Dotze Danses alemanyes D 790 Op. posth. 171


Any 1823
Primera publicació 1864
Indicació de temps.- Dotze danses
Per a piano

No és necessàriament cert que els pensaments musicals més remarcables s’aboquin en els recipients més grans, o que estiguin proveïts de títols que d’alguna manera deixin clar que, de fet, provenen dels fons més personals dels seus compositors. Caldria buscar força temps per trobar expressions poètiques més sorprenentment poderoses que les Zwölf Deutsche (Dotze danses alemanyes) per a piano, D. 790, de Franz Schubert , titulades simplement. D’alguna manera seria inapropiat que aquestes Deutsche portessin un títol més pretensiós, ja que es tracta d’una de les músiques més íntimes que Schubert mai va plasmar en paper; que els pianistes sovint siguin reticents a tocar-les en públic i que semblin romandre per sempre a la vora del repertori per a teclat pot ser l’afirmació més potent de com d’òbviament privades són en realitat. Van romandre desconegudes per al públic fins a mitjans de la dècada de 1860, quan Johannes Brahms va prendre la iniciativa d’editar-les.

L’abril de 1823, la salut de Schubert s’havia deteriorat tant que va caldre ingressar-lo a l’hospital. El patiment de Schubert va ser intens; durant el maig va escriure un poema en què implora consol diví. Va ser en aquest context espantós que es van compondre les 12 Deutsche, D. 790; però les danses no són sempre depriments o obertament apassionades: no expressen realment l’agonia de Schubert , sinó que el transporten des d’ella a un pla en què aquests assumptes mundans no signifiquen res. Aconseguir aquest transport utilitzant el que semblaria ser només un munt de danses terrenals és una cosa que potser només Chopin va aconseguir amb el mateix èxit.

Aquestes danses alemanyes són molt similars al Ländler i al vals. S’han de tocar en successió immediata, sense cap mena de pausa, i duren uns deu minuts. La primera dansa és gregària i alegre, i no dóna gaire pistes dels secrets que hi ha al centre del grup. A mesura que ens endinsem, el cullerot de Schubert s’acosta més, i després de l’introspecció en si menor de la cinquena dansa, la fisicalitat, fins i tot l’agressivitat, del número 6 —una mica de música que Schubert reciclaria més tard a l’Scherzo del Quartet de corda “La mort i la donzella”— sembla un pas necessari cap a qualsevol reflexió addicional. A l’última dansa les coses són prou tranquil·les, i les melodies finals sonen gairebé com una cançó de bressol.

Blair Johnston

Tres Escoceses  D 816


Any 1824
Primera publicació 1956
Indicació de temps.- Tres dances
Per a piano
Període Romàntic

 Sis Danses alemanyes D 820


Any 1824
Primera publicació 1931
Indicació de temps.- Sis dances
Nº1 en la bemoll major
Nº2 en la bemoll major
Nº3 en la bemoll major
Nº4 en si bemoll major
Nº5 en si benoll major
Nº6 en si bemoll major
Per a piano
Període Romàntic

Dues Danses alemanyes D 841


Any 1825
Primera publicació 1930
Indicació de temps.- Dues dances
Per a piano
Període Romàntic

Vals  D 844 Albumblatt


Any 1825
En clau de sol major
Indicació de temps.- Un vals
Per a piano
Període Romàntic